Zajęcia przeznaczone są dla dzieci 6 - letnich. Można je przeprowadzić jako diagnostyczne , po zrealizowaniu wcześniej tematów dotyczących rozwoju wybranych zwierząt. W tym przypadku: owada ( motyla), płaza (żaba), ptaka (bocian) oraz ssaka (lis).
Skąd biorą się zwierzęta? – scenariusz zajęcia dla dzieci 6- letnich Termin : maj/ kwiecień
TEMAT: Układanie i rozwiązywanie zagadek dotyczących rozwoju zwierząt.
CELE OGÓLNE: - podsumowanie wiadomości o cyklach rozwojowych różnych zwierząt - utrwalenie piosenki pt. „Żabka mała” oraz wiersza pt. „Gra w zielone”
CELE OPERACYJNE: - zna cykl rozwojowy: żaby, bociana, motyla i lisa - czyta ze zrozumieniem - potrafi formułować pytania - zna pojęcia: ptak, ssak, owad, płaz.
POMOCE DYDAKTYCZNE: ﺩ wiersz pt.w. Broniewskiego pt „Gramy w zielone” ﺩ piosenka pt. „Żabka mała”, ﺩ karta pracy podzielona na cztery części z narysowanymi postaciami: żaby, bociana, motyla i lisa dla każdego dziecka, ﺩ rozsypanka wyrazowa dla każdego dziecka , ﺩ duże napisy do globalnego czytania, ﺩ obrazki zwierząt.
PRZEBIEG:
1. Wspólna recytacja połączona z inscenizowaniem wiersza pt. „Gra w zielone”.
2. Zabawa naśladowcza. Przy opowiadaniu nauczyciela dzieci kolejno naśladują cykl rozwojowy: ptaka, żabki i motyla.
3. Dzieci siadają w dużym kole. Nauczyciel rozkłada na podłodze odwrócone napisy tak, aby były one nie widoczne dla dzieci. Każde dziecko losuje jeden napis i cicho go odczytuje, poczym odkłada i nie pokazuje go innym dzieciom. Teraz dzieci kolejno układają zagadki do odczytanych wcześniej wyrazów a zadaniem pozostałych jest odgadnąć co napisane miało to dziecko.
4. Śpiewanie i inscenizowanie piosenki pt. „Żabka mała”.
5. Dzieci stają w szeregu a nauczycielka przypina im na plecach obrazki zwierząt: żabki, bociany, motyle i lisy . Dzieci chodzą po sali i zadają pytania innym dzieciom w celu odgadnięcia jakim są zwierzęciem. Pytania muszą być formułowane tak aby odpowiedź brzmiała tak lub nie.
6. Zabawy ruchowe: - /żabki/ która żaba najdalej skoczy? - / bociany / który bocian ustoi najdłużej na jednej nodze? - / motyle / który motyl najwyżej frunie? - / lisy / który lis najlepiej się ukryje?
7. Dzieci siadają przy stołach . nauczyciel rozdaje karty pracy i rozsypankę wyrazową dla każdego dziecka. Zadaniem dzieci jest odczytać wyraz i dopasować do obrazka: żabki, motyla , bociana i lisa / wyrazy do odczytania: owad, motyl kokon, żaba, kijanka, płaz, ptak ,jajko bocian, lis mleko, ssak /.
napisała Elżbieta Miksa - Kogut
|